Lugnt pass i bokskogen och en tidig morgon

Som planerat blev det en runda i bokskogen och jag tog det väldigt lugnt. Kände att det skulle bli en sämre tid än vanligt men kom runt på 50 minuter. Kändes bra att få en runda i bokskogen i benen innan tjurruset nästa helg.

Blev en sen natt eller en tidig morgon, hur man nu vill se på det. Vi får se hur det påverkar veckans träning och förberedelser.

Rullande igen...

Kändes som ett bra tag sedan jag stod på mina rullskidor, men idag blev det en 13 km runda i lätt regn. Mot slutet så fick jag åter känning i baksidan av låret, men inte lika illa som tidigare.

Jonas och Andy var starka som vanligt och jag måste säga att jag är imponerad av Martin, han kan det här med skidor.

Blir nog ett lugnt pass på gymmet i morgon och så får vi se vad helgen bjuder på. Definitivt en runda i bokskogen, men även den kommer nog bli lugn.

Hittade tillbaka till gymmet

Tryckte in en extra vilodag förra veckan vilket gjorde att det bara blev ett pass på gymmet. Hittade tillbaka och gjorde en riktig genomkörare, tog lite längre tid dådet var ovanligt mycket folk på motionstudio idag.

Blir lunchlöpning i morgon men kommer ta det lugnt då jag fortfarande har känningar i vänster baksida lår. Blir nog bra med lite tiger balsam och vila.

Motvind och ännu mer motvind

Klockan ringde tidigt och jag tvingade mig själv upp för att göra mig redo för att möta upp Robert och cykla en morgon runda. Hade väntat mig regn och kraftig vind, men solen sken och det såg ut att bli en trevlig tur. Det jag inte räknade med var motvinden som hur vi än svängde alltid låg som en mur framför oss.

Det blev lite mer än 60 km och fötterna var frusna mot slutet. Känns som att säsongen är på väg mot sitt slut. Det blir att flytta inomhus och försöka hålla liv i trampandet.

13 dagar till tjurruset, kommer bli en upplevelse.

Åter i spåret...

Efter två dagars vila som nästan blev tre så hittade jag ut i parkerna och fick in 7.7 km i benen. Känns ändå helt OK med tanke på att det blev en senare natt än på länge och fler öl än på länge.

Spenderade eftermiddagen på ett dop där det kryllade av små liv så jag hoppas jag inte fick med något hem som sätter käppar i hjulet inför tjurruset. Får tänka positivt.

Ska ut och avverka några mil i morgon på cykeln med Robert så jag hoppas på en bra natts vila.

Äntligen vila

Många dagar med intensiv träning skulle resultera i en efterlängtad vilodag men vid lunch insåg jag att idag var det rullskidor som stod på schemat.

Jag, Martin, Jonas och andy gav oss ut på en ny 12 km runda. Vi slogs mot vinden och mot dåligt underlag men för det mesta så var det bra förutsättningar.

Tjurruset går av stapeln om 19 dagar och jag känner mig väl förberedd men oroar mig att åka på en förkylning nu veckorna dagarna innan. Får tänka positivt och köpa in en flaska ColdZyme.
I förebyggnade syfte så blir det vila i morgon, vilket jag känner att jag behöver efter dunderpasset igår med järngrabbarna.

Challenge accepted

Så var det äntligen gjort, anmälan till KMD Challenge Copenhagen 2013. http://www.kmdchallengecopenhagen.com/

3.8 km simning, 180 km cykling och 42 km löpning allt under förhoppningsvis 12 timmar. Är grymt taggad och ser fram emot alla timmars träning som kommer krävas för att kunna passera mållinjen och ansluta sig till den växande skaran av JärnMän/JärnKvinnor.

Får inte tappa fokus på de utmaningarna som ligger närmas i kalendern; Tjurruset och Vasaloppet. Blev en snabb pass på gymmet igår på lunchen och idag så blir det 30 km cykling och 7,5 km löpning med järn grabbarna Robert och Marcus.

Rullande avslut

Efter två dagars löpande så var benen rejält trötta så jag ställde in cyklingen på söndagen. Det blev en runda med rullskidorna runt lernacken istället, vilket nu i efterhand känns som rätt val.

Det har varit en intensiv träningsvecka och schemat för nästa vecka är nog redan spikat. Blir nog inte några dubbelpass men ska försöka öka till 10 intervaller med Robert och Marcus på tisdag.

Löpning för andra dagen i rad

I morse tog jag och Marcus en längre runda i Bokskogen. Robert kunde tyvärr inte hänga med då han hade vegas.

Målsättningen var att springa 10 km och sen hoppa på 3 km slingan. Efter 10 km kändes det bra men backarna blev allt jobbigare för varje man kom förbi. Till slut var det bara 500 meter och Marcus la i en högre växel men jag hängde på och avslutade starkt. Tror nog att han körde nog på låg växel under hela loppet för att inte springa ifrån mig för för tidigt.

Benen är nu rejält trötta dådet blir ingen cykling för mig i morgon. Tar nog en runda med rullskidorna för att öva lite teknik.

Lunchlöpning och helg

Lyckades klämma in en 6 Km runda på lunchen idag. Hade satt upp mål om en tid runt 25 minuter men fick nöja mig med 26 minuter och 21 sekunder.

Gick ut lite för hårt i början och kämpade mot en del motvind. Kände mig ändå stark genom hela löpningen och såg till att stretcha ordentligt efter. Tyvärr så blev det ändå lite känningar i baklåren.

Skönt med helg, på schemat finns en runda i bokskogen. Kanske kör jag/vi, om Marcus och Robert hänger med, 10+3 km.

Tjurruset närmar sig och planen är att ta mig an Söderåsen minst en gång innan det är dags. Men ikväll blir det vila och lite påfyllning av kolhydrater, fick Jelen pivo i veckan.

Dåligt väder är ingen ursäkt

Det dåliga vädret med regn och vind drog in precis efter lunch och det kändes som att elementen skulle sätta stopp för dagens cykling och löpning.

Men när det var dags att börja cykla så fick vi helt fantastiska förutsättningar. Visst blåste det men inte mer än vanligt i Skåne.

Det blev den vanliga rundan till Torup och tillbaka, totalt 3 mil. Benen kändes tunga efter gårdagens träning på gym och rullskidor. Det var bara att bita ihop och hänga med kollektivet, vi avslutade med 1 km löpning, 8 intervaller i 92 m backen på Bulltofta innan vi joggade hem.

Ännu en grym Tisdags träning med järngrabbarna Robert och Marcus.

Tuff Måndag men bra start

Började veckan på bästa sätt med ett gym pass på lunchen och 9 km rullskidor efter jobb. Tyvärr så är detta ingen lyckad kombination då jag blev helt slut i överkroppen. Man ska ju lära sig av sina misstag och nog lärde jag mig.

Som plåster på såret så träffade jag en polare, bastade några timmar och snackade lite.

I morgon så ska kollektivet dvs jag, Robert och Markus träna med Höllvikens CK. Det var ett tag sen sist så det ska bli kul.

Efter bastu kommer sömn, tuff Måndag med ypperlig start på veckan.

Bra dag, ny utrustning och någon att jaga

Igår så fick jag sätta mina 2XU på prov i bokskogens 10Km slinga. Markus och Robert var hängde med denna gång och vi höll ett bra tempo från första steget.

Pulsen kändes bra, benen kändes bra, backarna kändes bra. Satte målet att springa under 50 minuter. Om det var att man jagade Markus, 2XU eller att jag bara hade en bra dag vet jag inte. Men jag kom in på 48:40 och hade mer att ge. Kan inte annat än vara nöjd.

Blev en sen men nykter kväll med polare från back in the days. Blir vilodag idag med lite sömn i bagaget och en renovering hos morsan nu på morgonen.

Lunchträning, intensiv förmån

Klämde in ett gympass på lunchen idag, höll ett intensivt tempo med bra vikter. Det ny gamla programmet är två olika dagar med 10 övningar med 30 repetitioner på varje. Skönt att göra något nytt, men det blir nog bara att köra detta en kortare period.

Blir nog ett glas vin idag, men får hålla igen då det är löpning med Marcus och Robert i morgon.

Allt som går upp ska även ner

Att bestiga en backe tog inte så lång tid att bemåstra på rullskidor, men att ta sig ner sakta och säkert var desto jobbigare. En av backarna ute på Lernacken har de senaste veckorna känts omöjlig att ta sig nerför utan att stanna för att vila och fatta lite extra mod. Tills idag då jag rullade ner för backen utan att stanna, utan att ramla och med fart hela vägen.

Lyckades även att ta mig fram utan stavar och kände att jag hade kontroll. Vasaloppet känns lite närmare, samtidit som vetskapen att det är mycket kvar att lära kvar finns kvar. Efter Tjurruset så blir det att fokusera på rullskidorna och få in fler pass i veckan.

Idag kom mina X2U active/recovery compression tights, sitter riktigt bra och det ska bli kul att se om de gör för skillnad på lördagens löpning i Bokskogen.

Förändrad träning, nya resultat

Efter snart åtta veckor med träninig så var detr dags för en förändring. Bytade ut gympasset mot ett nytt, fortfarande väldigt högintensigt men andra övningar och lite annorlunda upplägg för att få lite variation.

Igår var det cykling som, där vi åter igen tog oss ut till Torup med en liten förändring som innebar fler backar och ett högre tempo. Mjölksyran var ett faktum från start till mål. Det blev löpning direkt efter cyklingen där vi tog en 2 km lugn runda innan vi sprang intervaller upp för en 90m backen. Totalt blev det sex stycken och det kändes riktigt bra innan vi joggade hem igen.

I morgon står rullskidor på schemat, ska försöka dubbla sträckan och köra 2 timmar. Men efter dagens gympass så får vi se hur det känns i axlarna i morgon.

Känns riktigt bra nu och är väldigt sugen på att ta mig an Tjurruset i Oktober. Backen i bulltofta men inte riktigt årstidsenlig, hittad på nätet.

Söndag och cykling med intervaller

Minnesberget utanför Svedala var målet denna söndag. Där väntade en lång backe som man tog sig över sittandes på hög växel för att få en rejäl genomkörande i benen.

Efter en kort vila körde vi sprint intervaller uppför med en lätt lutning. Fyra stycken räckte långt och vi tog oss ut på 101:an för att ta oss tillbaka till Malmö. Tanken var att ta det lugnt hem, men icke. Den ena trissade den andra så vi körde på.

Totalt 50 Km, rejäl omgång för benen men de känns pigga ändå. Får se hur det blir med marklyften på gymmet i morgon, jobbigt värre!

Ännu en runda till Bokskogen

Så var det dags för ännu en runda i Bokskogen. Inov-8 fick sitt test i skogen och som väntat klarade dem det hur bra som helst. Robert var med denna gången och tempot ökade igen. Vi höll ändå ett jämnare tempo genom hela varvet. Denna gång blev det 50 min, förbättring med 1,5 minut. Sprang även på Mattias i spåret.