Löpning Vid havet en onsdagskväll

Lyckades få in löpning med Marcus efter jobbet idag. Vi möttes vid stranden, tog oss ut till ön och tillbaka för att runda bo01, djuphavsbadet och dockan. Totalt blev det 15.5 km på 1:20, vilket jag är ganska nöjd med.

I morgon är det simning som gäller där jag får fortsätta träna på andningen. Ska försöka simma en hel timme och se hur långt jag kommer. Förhoppningsvis har jag ett fått låna ett suunto memory belt så jag kan läsa ut pulsen på movescount efter passet.

Tidig morgon efter en kväll med gym och bastu

I morse så ringde klockan 6:15 och jag lyckades snooza till 6:30. Skulle möta Marcus på Aq-va-kul kl 7:00 för lite simning innan jobb.

Blev totalt 1000 m innan jag bestämde mig attdet fick vaa nog för denna morgon. Körde ett pass på gymmet igår vilket jag kände i kroppen under simningen. Får nog planera veckan lite bättre så att jag är fräsch i kroppen på morgonen.

Tror att bastun igår gjorde sitt också, får alltid problem med sömnen om jag bastar för sent.

I vilket fall som helst så finns det mycket att hämta med tekniken i simningen. Fick min 2XU våtdräkt igår också. Ser riktigt cool ut, men vad gör det som man ligger och plaskar på samma ställe i havet?

Crossfit tävling och simning, bra lördag

Så vad det dags för en utav järngrabbarna att visa vad han gick för på Crossfit Malmö tävlingen. Grymma lokaler, mycket folk och ett bra arrangemang.

Vi såg första heatet dom gick bra för vår järngrabb. Då det är långt mellan heaten så bestämde sig de icke tävlande järngrabbarna att träna simning, totalt 1 km.

Känns skönt att veta att jag redan nu klarar kvalgränsen för att ansluta mig till SKRana triathlon grupp.

Det blev en vända in på BikePro och det började rycka i plånboken för en riktig triathlon cykel. Får se vad som händer men jag tror det är rätt väg att gå.

Blir lugnt kväll idag och jag hoppas få in en lugn löprunda under dagen.

Tuff motvind men uppfyllt mål

Så kom onsdagen och veckans mål sattes på prov. Totalt 25 km på rullskidorna för att tangera förra veckans 20 km gräns. Det var molnigt, kallt och en del vind men trevligt sällskap då Andy från jobb var med även denna gång. Två timmar senare så kom vi i mål och det kändes riktigt bra. Jag är glad att Andy var med för annars så hade jag nog brutit innan 25 km gränsen. Det var tufft idag men väl i mål så överraskade Andy med en kopp te. Väldigt engelskt av honom, men inte helt oväntat av en engelsman.

Blir nog inga längre rundor nu på kvällarna då det börjar bli för mörkt. Får träna teknik och intervaller istället där det finns belysning längst vägen.

I morgon blir det nog vila eller ett snabbt pass på lunchen. Dagsformen får avgöra hur det blir.

Cykling, intervaller och mörker runt Malmö

Så var det tisdag och cykling med Marcus. Körde ganska lugnt tempo med några intervaller för att få känna blodet pumpa i benen. För omväxlingsskull så började vi köra ut mot Tygelsjö för att svänga av mot Gessie, Bunkeflostrand, Klagshamn, Sibbarp, Ribban och sen hem.

Det blir mörkare för varje vecka så det är lampor på som gäller. Snart blir det nog inte mer cykling i veckorna, får bli längre löprundor istället.

I helgen börjar simträningen, får bli att träna själv och ansluta till SKRan till nästa termin. Siktar in mig, och järngrabbarna, på SKRans triathlon grupp. Ska bli kul att börja med ännu en gren där man är nybörjare.

Rullskidor i morgon, får hoppas jag hinner 2,5 mil innan mörkret faller. Det är väldigt dåligt upplyst runt Lernacken.

Ingen ändring men kändes ändå bra

Måndag betyder som vanligt ett pass på gymmet. Hade planer på att ändra träningsprogrammet lite denna vecka men valde att behålla det som det är. Det är ett bra program för hela kroppen så jag fortsätter någon vecka till.

I helgen skulle jag registrera mig för en crawlkurs men fick bara en reservplats. Kanske blir det att gå med SRAN och köra med dem på Aq-va-kul, får se om jag klarar deras 1000 m gräns först. Det blir nog helgens utmaning, innan dess så blir onsdagens utmaning 2,5 mil på rullskidor. Kändes bra sist så det känns inte som ett orimligt mål.

Back to business...

Dagen efter mitt äventyr hos Sveriges Radio så var det tillbaka till verkligheten med ännu ett långt pass på gymmet.

Känns bra att ge kroppen en hel genomgång, men jag tycker det tar för lång tid. Har gått från ca 15-25 minuter till hela 50-60 minuter. Visst ser det bra ut att ligga före järngrabbarna på antal minuter tränade de sista dagarna på funbeat. Men jag saknar känslan av effektivitet. Kanske får jag tänka om, dela upp kroppen i överkropp och underkropp och fokusera på en del varje pass.

Man lär sig så länge man försöker, men innan jag ger mig på ändringen på gymmet så blir det en cykeltur i morgon i det fina vädret.

Ingen återvändo

Nu finns det ingen återvändo när jag gått ut i etern, P4 Malmöhus, och sagt att jag ska ta mig an klassikern. Intervjun kändes bra och programledarna verkade var nöjda med min insatts. Lyckades även få en shout-out till mina järngrabbar, vilket jag vet uppskattas. Hela intervjun finns här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4185&artikel=5314051

Lite ändringar i dagen träningsschema då Robert ännu en gång bryter mot regel "#11 -Family does not come first. The bike does" och missar ännu en fantastisk runda på cykeln.

Ibland kan det vara svårt att efterleva reglerna, men för den som vill vara cyklist fullt ut så kan man hitta dem här: http://www.velominati.com/the-rules/

Beställde en 2XU T:3 våtdräkt från wiggle.com igår, så den kommer nog mot slutet av nästa vecka. Om den passar så kanske det blir det ett sista dopp innan året är slut, fryser redan av bara tanken.

Delmål, viktigt för att nå fram

För att nå de resultat som man sätter upp för sig själv så krävs det, oftast, att man har delmål på vägen.

Ett av mina delmål för träningen inför Vasaloppet, har varit 20 km på rullskidor på ett och samma pass. Kändes oerhört bra idag när jag såg 20 km på GPS klockan efter 1,38 h. Nästa distans blir 25 km, vilket jag hoppas klara av nästa vecka.

I morgon så har jag blivit inbjuden till P4 morgon för att diskutera min sattsning med Svenska klassikern. Tydligen så har de hälsa som tema denna veckan. Blir en kul grej som ger en extra boost att faktiskt genomföra mina åtaganden, nu när man gått ut med sina ambitioner i etern.

Efter jobb så blir det en runda på cykeln och löpning med järngrabbarna.

Överraskande lunchrunda

Tisdagens cykel och löpning flyttades till senare i veckan, så det fick bli en kortare löprunda med kollegorna.

6 km som vanligt, men 35 sekunder snabbare. Det blev banrekord på 25:57 minuter. Fick kämpa ordentligt och det var skönt att komma under 26 minuter. Känns att kg kan komma ner i tid ytterligare, men det får komma när det kommer.

I morgon så är planen att ta nästa distans på rullskidorna som är två mil.

Träning, god mat och gott sällskap

Lördagen innehöll så klart träning med järngrabbarna som vanligt. Men istället för att skiljas åt efter en cykelrunda p 35 km så hade vi bestämt att äta mat, dricka några kalla och prata träning.

Till allas glädje så visade det sig att IronMan World Championship från Hawaii visades live på nätet. Kunde inte bli mycket bättre än så.

Kvällen var otroligt lyckad med fantastisk mat och grymt sällskap. Vid två på morgonen så kom träningen ikapp och det blev dags att knalla hem.

Ser fram emot nästa gång järngrabbarna sitter ner med god mat och några kalla efter träning, svett och hårt slit.

Kalla fötter gott humör

Dagens Strålande sol och ca 10-12 grader fick det att kittlas lite extra i benen för ett kvällspass på cykeln.

Fick med en av järngrabbarna på en kort runda, vilket var planerat i förväg. Det kändes som en evighet sen vi tränade tillsammans, ca två veckor, men det märktes inte på tempot.

Lite extra kul var det att få köra med min nya cadence mätare. Nu blir det lätt att se så att man håller rätt frekvens på pedalerna.

Nästa inköp blir överdrag till fötterna så att man kan förlänga säsongen med ett par veckor. Idag när jag kom hem så var tårna kalla som isbitar. Ett par cykelhandskar vinter modell får också sättas upp på listan.

I morgon blir det ett pass på gymmet, som får klämmas in under lunchen för att hinna till mammas jobb för lite AW. Ska bli kul att prata cyklar och träning med hennes chef.

Efter regn kommer sol...

I morse så var det grått och regnigt, vilket fortsatte under hela eftermiddagen. Man brukar säga att efter sol kommer regn, vilket stämde idag och tur var det då det på schemat stod Rullskidor på Lernacken.

Himlen öppnade sig och solen stod på men det var lite kyligt, så det blir att dra på en mössa nästa gång för det blev kallt om öronen.

Fick in lite teknikträning, då jag insåg att min diagonal teknik inte var helt rätt. Jonas kunde med sin erfarenhet rätta till mina amatörmässiga misstag. Krävs en hel del övning till men det kommer bli bra. Otroligt tacksam att ha någon att fråga som vet vad han pratar om.

Totalt blev det nästan 17 kilometer och en fantastisk kväll i höst solen.

Tisdag och nytt program

Tillbaka till verkligheten och med vader som börjar kännas som normala igen. De fick sig en rejäl omgång under tjurruset och det tog två dagars vila innan jag kunde sluta gå som en anka. Tror att bastun igår gjorde gott för återhämtningen.

Istället för att kasta sig på cykeln och trotsa elementen så fick det bli pass på gymmet. Kände att jag behövde något nytt så jag hoppade på ett gammalt program som kör igenom hela kroppen rejält. Kändes tufft och jag kommer ihåg varför jag slutade sist.

Tänkte köra detta ett par veckor innan simningen börjar för att få lite mer styrka . Vilket jag tror kommer gynna simningen.

Ska försöka fokusera mer på rullskidorna nu, så att jag har de bästa förutsättningarna för att lyckas med Vasaloppet. Hösten gjorde sig hörd med vind, regn och rusk. Hoppas på en kort höst som snabbt förvandlas till en vit vinter så att de riktiga skidorna kommer på.

Tjurruset 2012 genomfört...

Då var det gjort, Tjurruset 2012. Vilken upplevelse, det var tufft, blött och hur kul som helst. Kom i mål på 1:12:00 och borde nog vara ganska nöjd, men jag vet att jag kunde tryckt på lite extra på vissa sträckor. Det viktigaste var att jag hade kul.

Jag och Teo kom dit utan att riktigt veta vad vi skulle vänta oss. Vid starten så ökade pulsen och man kände att nu j*vlar så händer det. Efter en kilometer så kom den sjukaste backen som jag någonsin sett och sprungit uppför. Tankarna som kom då vad "Vad i helvete är det jag gett mig in på". Till min glädje så var det den jobbigaste backen som man kunde springa uppför. De andra fick man klättra upp för, men var även de jobbiga.

Efter 3 kilometer hörde jag en funktionär skrika "Nu börjar tjurruset, det där var bara uppvärmningen". Tanken "Vad i helvete har jag gett min in på" kom igen men försvann med mig in i träsket. Det var träsk, backar lera och klippväggar att ta sig upp för. Och så fortsatte det tills det var en kilometer kvar och man kom ner till ett dike med lera och vatten som man fick kämpa sig fram i. Det var nog de långsammaste 500 m på hela loppet.

Att springa i mål var en fantastisk känsla och tre varma koppar med buljong senare så var man nästan människa igen.

Hoppas kunna delta nästa år igen, känns tufft med tanke på att Lidingö loppet går en vecka tidigare. Men Allt möjligt, inget omöjligt!

Vila mig i form

Lördagens utmaning, Tjurruset, närmar sig och det känns bra efter så lång tids väntan. Uppvärmning denna veckan blev lätt med två pass på gymmet och en 8 km löprunda i tisdags. Väljer att lyssna på råden i min nya bibel och ge kroppen lite extra vila inför loppet.

Känns bra i kroppen, även om jag inte är helt 100%. Är i alla fall säker på att det kommer bli en upplevelse och ett minne för livet.

Höstmörker, träning och en bok

I morse var jag riktigt trött, tror det var från bastun igår, så det blev ingen löpning på lunchen. Senare på kvällen så hade jag tillräckligt mer överskotts energi för att trottsa höstmörkret och springa en runda i parkerna.

Förvånad över mängden människor som var ute och sprang, men det lär nog avta när det blir kallare. För att inte följa deras fotspår så blir det nog att investera i ett par thermal kompression tights från 2XU.

Beställde en bok förra veckan som heter Triathlet's training bible som kom idag. Läste de två första kapitlen och har redan anammat ett nytt motto: "Think like a bumblebee, train like a horse".

Ser fram emot mycket givande läsning nu i höst.