Skruvade referens ramar...

Efter en lång tids frånvarande så bestämde jag mig en kväll, när jag satt med en god vän, att återuppliva finalNote. Inte för att jag har en massa läsare, utan för skrivandet skull. Men tyvär kom jag inte till skott, förrän nu. Och jag vill tacka den globala finans krisen och METRO, TACK!

Idag kände jag för första gången av den globala finans krisen, jag som inte ens har aktier att oroa mig över. Regeringen lade fram ett hjälp förslag på 1500 miljarder som garanti för banker och bolånsinstitut i denna finans kris . Med tanke på hur andra regeringar presenterat sina åtgärds planer, så kändes detta som en natrulig reaktion från Svenska staten. 

Idag kom jag till insikt om hur skruvade VÅRA referens ramar egentligen är. Jag säger våra då detta uttalande inte bara syftar på andra utan även mig själv. Jag var dock tvungen att peka fingret på andra innan jag kom till själv insikt och kunde ransaka mig själv först.

Ett tusen fem hundra miljarder kronor, det är ett långt ord och en stor tal. Jag reflekterade aldrig på hur långt detta ord eller hur stort detta tal egentligen är. Jag som alltid försöker sätta allt i sitt rätta perspektiv missade detta långa ord eller gigantiska tal som presenterades av VÅR regering.  Det var inte inte förrän jag läste i dagens Metro insåg hur skruvade VÅRA referens ramar verkligen är.

Följande citat stod övers på sidan brevid en bild av en palm. "300 miljoner Mallorca resor. Så mycket motsvarar statens nya garanti för banker och bolånsinstitut på 1500 miljarder kronor."  Kan vi verkligen inte förstå hur stor denna garati är förrän vi räknar ut hur många Mallorca resor vi kan få för samma summa pengar. Kankse frågan vi skulle besvara är hur många människor vi hade kunnat rädda från undernäring i världens U-länder med samma summa. Inte för att föda vårat samvete med skuld känslor. Utan för att få ett verklighets perspektiv på hur mycket pengar det verkligen rör sig om.


Avslutar med ytterligare ett citat med tanke på min oförmåga att ifrågasätta hur en sådan stor summa pengar helt plötsligt kan undvaras som garanti för banker och bolånsinstitut i en global finans kris. När vi har haft ett globalt problem med undernäring i så länge jag kan minnas i alla fall.

"Låt han utan synd kasta den första stenen"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback