Valår i America, Diskussion i Sverige...

I år är det 4 år sedan Gerorge W. Bush Jr. valdes till ytterligare en mandat period som president. Detta betyder att i år är det återigen är valår i Nord Amerikas Förenta Stater. Inget annat "demokratiskt" val följs av internationell media så som detta. Vilket är förståligt då den inverkan besluten som fattas inom gränserna som bildar USA, påverkar nästan alla politiska och finansiell institutioner på en global nivå. Att det politiska valet på andra sidan Atlanten kan lämna ett avtryck på den inhemska politiska toleransnivån, var för mig inte ens en tanke.

Obama, McCain, demokrat, republikan, 2 namn, 2 politiska agendor, 1 uppenbarhet. Det är första gången vi ser en man stå inför väljarna som president kandidat med en annan etnicitet än någon av sina föregångare.

Har inte satt mig in i valet allt för djupt, men av det som jag har tagit in verkar valet handla om väljarna och deras frågor. Inte om kandidaternas etnicitet. I alla fall i USA där valet hålls. Men det verkar föras en diskussion i Sverige om vi Svenska folket  varit redo för en statsminister med utlänsk härkomst. Det var någon som hade yttrat sig i frågan med åsikten att Svenska foldet inte är redo för en Statsminister med en annan etnicitet. Så frågan jag ställer mig är "Varför inte det?". Är Svenska verkligen folket sådana ögontjänare att vi kan acceptera en skolminister, Ibrahim Baylans, som ansvarar för våra barns utbiildning och valbefinnande. Samt vår integrationsminister, Nyamo Sabuni, som ansvarar för integrationspolitiken men inte som regeringschef?

Mitt svar på den frågan är att jag faktiskt inte vet...


Kommentarer
Postat av: Michelle

Har inte tänkt på det. I Sverige tycker ju de flesta att Obama bör vinna men är man verkligen inte redo att ta till sej en blandad statsminister själv?



Intressant .... vi får se hur det går på tisdag i nästa vecka.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback