Den övergivna diskussionen...

Jag fann mig själv nyligen i en diskussion som fick mig att inse att ibland är det inte så lätt att sätta sig in i en främande situatuion. Jag kommer inte ihåg hur eller om vad diskussionen började men vi kom in på ämnet om den personliga identiteten. Då jag anser att jag har getts fördelen att kunna indetifiera mig med två kulturer, två etniciteter, två infallsvinklar, ja 2 av mycket som präglar mig som människa och som speglar min identitet så försökte jag förmedla detta i mitt resonemang. 

I mitt liv så har jag mött på människor på båda sidor av mitt etniska arv, som inte kunnat acceptera att jag är just den jag är, en blandning mellan två kulturer. Detta var något jag insåg tidigt, samtidigt lärde jag mig att det var jag som hade ett övertag. Ett övertag i form av att jag fått en viss insyn i två olika kulturer och använda denna insyn som referensramar undet min uppväxt. Denna erfarenhet försökte jag i mitt resonemang förmedla , men utan lycka. Svaret jag fick var att jag inte alls skulle försöka söka efter mina rötter för att hitta mig själv. Detta baserat på att vi bara är en ras, homo sapiens sapiens. Det stämmer att vi är en ras, men vår etnicitet är det som skiljer oss människor åt. Etniciteten i form av geografisk placering, kulturella arv och förhållande sätt till samhället. Detta kunde inte förmedlas, baserat på mina personliga erfarenheter, eller tas emot av min motpart så jag föll tillbaka till ord jag lärt mig använda när det inte går att vinna eller ge mer mark; OKEJ. Därmed var diskussionen övergiven, för alla liknelser, eller påståenden från min motart möttes bara med ett OKEJ.

Efteråt började jag reflektera över vårt samtal och ställde mig frågan. Är det rätt att låta någon vara övertygad om att de  har rätt i en fråga som man vet att de inte kan relatera till? I detta fall så var det min motpart med ett etnisk arv som försökte övertyga mig att jag var fel ute då jag identifiera mig med båda mina etniska kulturella arv. Ibland är det lättare att låta någon leva i sin lilla bubbla, än att försöka vidga deras vyer. Jag vet vad jag fått gå igenom både med mig själv och med andra p.g.a. att jag har just 2 etniska bakgrunder, men i slutändan så kan man kan ju inte ändra hela världen...







Kommentarer
Postat av: mosling

Det är viktigt att stå för sina värderingar inför sig själv främst, och det är viktigt att lyssna.



Sen får man väl avväga situationen och värdet för sig själv att prompt försöka övertyga någon annan.

När man märker att det inte finns nån öppning för det, Då kanske ett okej ( Du är hörd, jag lyssnar )

räcker?

2009-03-02 @ 22:29:38
Postat av: Johan Swane

Man ska välja sina strider med omsorg. När man går in i en strid ska man vara tydlig så att motståndaren har möjlighet att bekänna färg.

Detta är en teknik jag eftersträvar, men är långt ifrån mästare i.



Jag tänkte illustrera med vad jag gjorde i lördags:



Jag satte mig och läste senaste numret av tidningen Fokus, en mycket bra tidning.

I den fanns en artikel som diskuterade Sveriges blivande statschefs förlovning. I slutet så vädrade Republikanska Föreningen samt Rojalistiska Föreningens sina åsikter om saken.

Efter att läst detta så betalade jag in medlemsavgiften till Republikanska Föreningen och skickade iväg ett mail.



Till: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]



Titel: Reformera statsskicket‏



Innehåll: Hej,



Jag vill vara medborgare i en svensk demokrati där all makt utgår från folket, där alla offentliga ämbeten tillsätts på sakliga grunder, såsom skicklighet och förtjänst, och inte genom blodsband.



Bästa hälsningar

/Johan Swane



Jag har fått ett svar och det var från Lars Ohlys sekreterare som skriver:

Hej,

Du har skrivit till Lars Ohly, som tackar för och har läst ditt mejl. Många skriver och för att alla ska få svar hjälper vi på kansliet till med att besvara e-posten. Liksom du anser Vänsterpartiet att Sverige ska övergå till republik. Monarki är ett föråldrat, odemokratiskt system. Du kan läsa mera i vårt faktablad om Vänsterpartiets syn på republik.

Med vänlig hälsning

Jill-Marie Linder

adm sekr (V)



Jag kan inte minnas att jag någonsin övervägt att rösta på Vänsterpartiet, men kommer att göra det nu.



Detta inlägg är inte ett angrepp på denna bloggs författare. Anledningen till inlägget är att jag tycker din stridsteknik har brister. Jag är dock inte helt säker på att min är bättre.



Bästa hälsningar

/Johan Swane

2009-03-03 @ 23:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback